اندیشکده بین المللی فرهیخت
رصدگاه توسعه روابط خارجی مشهد
درگاه مطالعات راهبردی رویکرد بین المللی مشهد
www.farhikhtt.ir

برترین های دیپلماسی در رصد فرهیخت

برای مشاهده توضیحات، موس را بر روی هر سطر نگاه دارید!

برپایی مراسم گشایش
«سال تحصیلی 500 دانشجوی عراقی»
در دانشگاه‌های مشهد در تالار قدس حرم رضوی

یکشنبه 13 آبان 1397 | بیش از یک میلیون متر مربع، زیربنای کل حرم رضوی است! رواق بسیار زیبا و تازه احداث دارالحجه هم با 7 هزار متر مربع مساحت، واقع در طبقه ی منهای یک، به دلیل نزدیکی به سرداب مقدس، بسیار مورد علاقه زوار داخلی و خارجی... | به قلم «عبدالرضا زرگری»

دوشنبه 16 مهر 1397 | نقدی بر یک خبر، هشتم مهرماه جاری، خبری بس عجیب و باورنکردنی، هرچند تیتر خبری چند رسانه شد، اما در هیاهوی افزایش افسارگسیخته ی ارز شوم - دلار سیاه - و الحاق کشور به کنوانسیون مبارزه با پولشویی و تأمین مالی ... | به قلم «عبدالرضا زرگری

چهارشنبه 11 مهر 1397 | عدم رعایت مطلوب اصول تشریفات روابط دیپلماتیک در دیدارهای مدیران دستگاه های اجرایی شهر و استان با مقامات عالی رتبه سیاسی و اجتماعی کشورها بویژه با سفرا و دیپلمات های ارشد سفارتخانه های خارجی ...| به قلم «عبدالرضا زرگری

دوشنبه 12 شهریور 1397 | چرا متولیان گردشگری استان به طور مطلق می گویند سرمایه گذاری در حوزه تأسیسات گردشگری اشباع شده؟! در حالی که باید بگویند فقط در لایه میانی یعنی هتل های 4 و 5 ستاره اشباع شدیم، اما در لایه بالا یعنی ...| به قلم «عبدالرضا زرگری

چرا گردشگران کمتر به مشهد میایند؟/ تاثیر تبلیغات سوء خارجی و نداشتن برنامه برای جذب گردشگرمذهبی/ مشهد ارزانتر مقصد گردشگری برای مسلمانان جهان

   |  پنجشنبه 31 خرداد 1397
align=bottom
خیلی از کسانی که درکار گردشگری هستند باورشان هم نمیشد که امسال شبهای قدر 100درصد ظرفیت هتلهای مشهد تکمیل باشد، گروهی از زائران در زائرسراها و حسینیه ها اسکان یابندو بخشی هم راهی منازل اجاره ای شوند. اما این تجربه نشان داد که حتی درمناسبتهای مذهبی هم میتوان گردشگر جذب شهرهای مذهبی کرد به شرط انکه شیوه های درست جذب گردشگر را بدانیم ....

طی سالهای اخیر اینگونه به نظر میرسد که تعداد زائران خارجی مشهد مقدس کاهش یافته است ، زمانی بود که تعداد زائران خارجی این شهر با زائران ایرانی برابری میکردو در هرکوی وبرزن نشانی از زائران عرب زبان ، پاکستانی و یا حتی هندی دیده میشد اما انگار این روزها دیگر ان بازار از رونق افتاده است .

دراین میان برخی بر این باورند که باید تنها برای جذب گردشگر مذهبی برای مشهد تلاش کرد وبرخی دیگر جذب گردشگر مذهبی را جدای از جذب سایرگردشگران نمیدانند.از دیگرسوبه گفته شرکتهای گردشگری تلاشها برای جذب گردشگر از سایرکشورها هم این روزها به دربسته میخورد وراه  به جایی نمیبرد.

***تبلیغات سوء

 یک راهنمای گردشگری معتقد است که در حال حاضر تنها موضوعی که از ورود توریست‌ به ایران ممانعت می‌کند، تبلیغات سوء علیه ایران است.

محسن مکرم در خصوص صدور ویزا برای گردشگران خاطر نشان کرد: معتقدم مشکلاتی قبل از ورود گردشگران به ایران در بحث ویزا و تبدیل پول وجود ندارد، نظام ما صدور ویزا را برای بسیاری از گردشگران خارجی فراهم کرده‌است و همه نوع همکاری با توریست‌های خارجی می‌شود، حتی برخی گردشگران در فرودگاه‌ها می‌توانند ویزای ورود به ایران را تهیه کنند اما گردشگران کشورهایی از قبیل کانادا، آمریکا و انگلستان نیاز دارند که از قبل ویزا تهیه کنند.

این راهنمای گردشگری افزود: ایرانیان مقیم و گردشگران ایرانی در سایر کشورها می‌توانند مبلغان گردشگری ایران باشند و در حال حاضر تنها موضوعی که از ورود توریست‌ به ایران ممانعت می‌کند تبلیغات سوء است، در واقع کشورهایی که با ما خصومت دارند مایلند شهروندانشان به ایران سفر نکنند و مهمان‌نوازی و روحیه انسان‌دوستانه ایرانیان را نبینند و در کشور خود واقعیت را انعکاس ندهند.

مکرم تصریح کرد: گردشگران خارجی که از تهران وارد ایران می‌شوند، به شیراز، اصفهان، یزد و کاشان سفر می‌کنند و تنها 20 درصد از آنها به مشهد می‌آیند، البته گردشگران قطارهای گردشگری که از مرز ترکمنستان وارد می‌شوند از مشهد نیز بازدید می‌کنند، همچنین باید اشاره کرد که مشهد، مقصد 95 درصد گردشگران مسلمان است.

***راه جذب گردشگر

  درهمین حال مدرس گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه بینالود گفت: بسته‌های تبلیغاتی مناسب که از سوی آژانس‌های مسافرتی تهیه و ارائه می‌شود، قطعا در ورود توریست به کشور بسیار تاثیرگذارخواهد بود، چنانکه تورهایی که با عنوان تورهای آشناسازی از سوی دفاتر خدماتی برگزار می‌شود به افزایش سفر به ایران در شرایط فعلی کمک خواهد کرد.

سید مسعود منتجبی عنوان کرد: برای انتخاب مقصد سفر از سوی گردشگر، معرفی صحیح جاذبه‌ها از سوی مراکز اطلاع‌رسانی هر کشور که می‌تواند سفارتخانه و آژانس‌های مسافرتی باشد باید صورت گیرد، همچنین برنامه‌ریزی تبلیغاتی از سوی سازمان‌های ذیربط همانند سازمان میراث فرهنگی و گردشگری لازم است.

مدرس گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه بینالود ادامه داد: بسته‌های سفر به ایران در دنیا مشخص و مبتنی بر حوزه‌های فرهنگی- تاریخی ایران است و شهرهای اصفهان، شیراز، کرمان، یزد و کاشان اصلی ترین مقاصد گردشگری کشور در این حوزه تلقی می‌شوند.

منتجبی با توجه به نوسانات ارزی در ایران خاطرنشان کرد: ایران جزو مقاصد ارزان قیمت سفر در دنیاست و این امر زمینه و فاکتور مناسبی برای انتخاب از سوی گردشگران است، تنها مشکلی که وجود دارد این است که کارت‌های بین المللی در کشور قابل استفاده نیست و در حال حاضر بانک ملی شبکه‌هایی تدارک دیده است که گردشگران بتوانند از کارت‌های اعتباری داخلی استفاده کنند.

***بی اطلاعی برخی توریست‌ها

 دراین راستا، دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان گفت: برخی از مسافران خارجی نمی‌دانند در مشهد فرودگاه وجود دارد یا هتل‌هایی چندستاره زیادی در این شهر فعالیت می‌کند.

مجید فرقانی، اظهار کرد: کاهش نرخ ارز و ارزش پول کشور در برابر ارزهای خارجی موقعیت مناسبتری برای گردشگران خارجی فراهم شده است تا از این شرایط بهره ببرند و با نرخ ارزان‌تر به ایران سفر کنند.

وی خاطر نشان کرد: مشکل اساسی گردشگران خارجی در کشور مربوط به تبدیل ارز است، به دلیل تحریم‌هایی که از قبل وجود داشته است، مراودات بانکی انجام نمی‌شود و گردشگران امکان استفاده از کردیت‌کارت (کارت اعتباری بین‌المللی) خود را ندارند.

دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان ادامه داد: سیاست‌های بانک مرکزی شفاف و مشخص نیست که گردشگر بداند به چه شکل ارز خود را تبدیل کند و صرافی‌ها نیز از فعالیت منع شده‌اند. امنیت مالی گردشگران مساله بسیار مهمی است که باید به آن توجه شود زیرا گردشگر باید بداند پول خود را چگونه و به چه شکل تبدیل کند.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورهای خارجی در فرودگاه‌ها ویزا صادر می‌کنند از این رو امر صدور ویزا برای گردشگران خارجی لازم است که تسهیل شود.

دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان با بیان اینکه ما نمی‌توانیم در رسانه‌های بین‌المللی تبلیغات کنیم، بیان کرد: رسانه‌های خارجی به دلایل مختلف مجوز تبلیغات گردشگری در ایران را به ما نمی‌دهند و پیشنهاد می‌کنیم دولت و دستگاه‌هایی که در خارج از کشور دارای نمایندگی هستند به شکلی گردشگری را تبلیغ و ترویج کنند.

وی خاطرنشان کرد: مقصد بسیاری از گردشگران مسلمان، ایران است و آن‌ها به شهرهایی همانند مشهد، قم و شیراز سفر می‌کنند. همچنین گردشگرانی که قصدشان دیدن آثار تاریخی و باستانی است از کشورهای شرق آسیا و کشورهای اروپایی به کشورمان می‌آیند.

فرقانی افزود: در حال حاضر ما ارزانترین و باکیفیت‌ترین واحدهای اقامتی را داریم که متاسفانه مردم دنیا مطلع نیستند و در این رابطه باید بیشتر تبلیغ شود، حتی برخی از مسافران خارجی نمی‌دانند در مشهد فرودگاه وجود دارد و یا نمی‌دانند هتل‌هایی چندستاره زیادی در این شهر فعالیت می‌کند.

سعید کوشافر
قدس انلاین
آخرین ویرایش: پنجشنبه 31 خرداد 1397
  یادآوری: درج رتبه ای موضوعات و رویدادها و مناسبات بین المللی مشهد از آن سو برای پژوهشگران و علاقه مندان رصد تعاملات روابط خارجی این کلان شهر اهمیت دارد که با کلیک بر روی هر گزینه، تمامی پست هایی که مرتبط با آن موضوع هستند، به ترتیب درج به نمایش در خواهند آمد؛ اما نکته ی مهمتر، نمایش سرفصل ها به ترتیب رتبه و فراوانی هر موضوع، است که خود حکایت از فعال یا نیمه فعال و یا غیرفعال بودن آن حوزه دارد. ضمناً: 1- «دیپلماسی ها» پررنگتر در این بخش متمایز خواهند شد. 2- این اطلاعات، تا تاریخ 27 مهر ماه 1397 به روز شده است!
کل رویدادها و مناسبات: 4.212 اخبار 2.988   بین الملل 2.369   آسیا 2.083   برنامه های بین المللی/داخل و خارج 857   دیپلماسی اقتصادی 643   دیپلماسی زیارت و زائر رضوی 546   دیپلماسی دانشگاهی 545   افتخارات 501   دیپلماسی گردشگری 490   دیپلماسی علمی 400   اروپا 391   دیپلماسی فرهنگی 391   میهمان/میهمانان خارجی 382   جهان اسلام 372   دیپلماسی آموزشی 361   دیپلماسی دینی (مذهبی و قرآنی) 356   آیا می دانید که مشهد... 337   دانشگاه فردوسی مشهد 309   شهرداری مشهد 288   دیپلماسی نمایشگاهی 270   سرمایه گذاری 244   استانداری خراسان رضوی 226   آستان قدس رضوی 207   عراق 205   صادرات و واردات 204   پاکستان 198   تصاویر / گزارش های تصویری 189   هنری 180   استاندار 168   افغانستان 166   دیپلماسی ورزشی 163   دیپلماسی سیاسی 157   دیپلماسی عمومی و شهری 156   دیپلماسی سلامت، پزشکی و بهداشت 155   حمل و نقل هوایی، ریلی و زمینی 146   مشهد 2017 139   آفریقا 137   اجتماعی 130   نمایشگاه بین المللی مشهد 120   سفارت، سفیر، کاردار، رایزن، سرکنسول 118   سرمایه گذاری خارجی 104   پایتخت معنوی ایران 100   فرودگاه بین المللی مشهد 86   آمریکا 84   شهردار مشهد 80   قابل الگوگیری یا استفاده در مشهد 77   جشنواره بین المللی امام رضا(ع) 73   ایده های جدید 72   مقالات علمی 70   صنعتی 68   سازمان های بین المللی مرتبط 68   دانشگاه علوم پزشکی مشهد 68   چین 63   اداره کل روابط خارجی شهرداری مشهد 63   ملاقات و دیدارها و نشست ه 61   مصاحبه 60   سایر کشورها 59   عتبات عالیات، قبور ائمه 59   پیشنهادات 55   اتباع و مهاجران خارجی 48   ترکیه 48   اقیانوسیه 47   حوزوی 47   روسیه 47   ترکمنستان 46   فضای سبز و پارکه 44   شهری 43   بانوان 43   حمل و نقل درون شهری و ترافیک 40   رسانه ای 38   توافقنامه ها و تفاهم ه 37   خواهر خواندگی 37   آیا می دانید که در ایران/دنی 36   نقاط قوت شهری 36   گلایه ها و انتقادات 35   بازیافت و تبدیل مواد 35   زبان و ادبیات فارسی 34   فناوری های نوین و کارآفرین 34   هندوستان 33   قطار شهری و منوریل 31   شهرسازی و معماری 31   اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان 30   نقاط ضعف شهری 29   آلمان 27   وزارت امور خارجه یا دفتر شمال شرق 26   اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان 25   تاجیکستان 25   قرقیزستان 25   عمران، ساختمان و پلها و معابر 25   پایتخت فرهنگی جهان اسلام 24   شورای اسلامی شهر 24   شهرداریهای کشور 24   لبنان 23   محیط زیست 22   سوریه 22   متروپلیس 22   بیمارستان فوق تخصصی رضوی 20   گمرک مرزی، مناطق آزاد و بازارچه های استان 20   گزارش و تحلیل 19   دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) 19   انرژی، گاز، آب، برق 19   تاریخی و تمدنی 18   جامعه المصطفی العالمیه 18   پژوهشی 16   موزه ها و گالری ها 16   دیپلماسی کشاورزی 16   مالزی 16   سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی 15   فرانسه 15   ژاپن 14   دانشگاه آزاد اسلامی مشهد 13   اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی 12   اداره کل ورزش و جوانان استان 11   انقلاب، شهدا و ایثارگران 11   راه آهن و قطار بین شهری 10   تشریفات بین الملل 9   عربستان 9   ازبکستان 9   خدمات و نظافت شهری 9   انتصاب 8   ادبی 8   مدیریت بحران 8   قزاقستان 8   معاونت زیارت استانداری خراسان رضوی 7   کویت 7   بحرین 7   امارات، دبی 7   مرکز امور بین الملل آستان قدس رضوی 6   سوغات زائر و برند حلال 6   فیلم 5   مشهد 2018 5   استارتاپ ها و ایده های کارآفرینی 5   مطبوعاتی 4   دانشگاه علوم اسلامی رضوی 3   تشرف به اسلام 3   حقوقی و قضا 2
عضویت در اندیشکده ی فرهیخت
ارزیابی و رصد رویدادها، مناسبات بین المللی و روابط خارجی شهر
تا 30 مهرماه 97
نمایه فعالان دیپلماسی عمومی و شهری، اقتصادی، سیاسی و رسانه با اولویت «ارتباطات» و با محوریت «اقتصاد شهر»
نمایه فعالان دیپلماسی علم، آموزش و فناوری، با اولویت «آینده پژوهی» و با محوریت «اقتصاد دانش»
نمایه فعالان دیپلماسی فرهنگی و اجتماعی، هنری و نمایشگاهی با اولویت جامعه پویا و با محوریت   «اقتصاد فرهنگ»
نمایه فعالان دیپلماسی زیارت و خدمات گردشگری » با اولویت «تکریم زوار خارجی» و با محوریت «اقتصاد زائر»

  جایگاه «دیپلماسی فرهنگی» از آنجایی که مشهد مقدس، پس از رویداد «مشهد2017»، به عنوان «پایتخت فرهنگی جهان اسلام شهرت یافته، اصلا شایسته ی عظیم ترین کلان شهر مذهبی جهان (از نظر وسعت) نیست. ما در 112 روز از تصدی دکتر «جعفر مروارید» به عنوان مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی، متأسفانه نه تنها شاهد برگزاری یا طراحی یک رویداد فرهنگی با رویکرد بین المللی نبودیم، بلکه حتی در ماه مبارک رمضان گذشته، ارشاد استان در اقدامی تعجب برانگیز، رویکرد بین المللی را از سیزدهمین دوره از «نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت» نیز برداشت و آن را با رویکرد ملی برگزار کرد! امید است به زودی شاهد حرکتی جدید با رویکرد بین المللی در پرظرفیت ترین کلان شهر ایران اسلامی از نظر فرهنگی و هنری باشیم

اگر بنا را بر کلیدواژه ی رئیس جمهور محترم خطاب به استاندار خراسان رضوی مبنی بر این که «مشهد پیشانی نظام است!» بگذاریم که حق هم چنین است - چراکه بسیاری از گردشگران غیر ایرانی و حتی ایرانی حرم رضوی، چه بسا در طول سالیان سال، حتی یک بار هم به پایتخت کشور «تهران بزرگ» سفر نکنند، اما دست کم یک بار در طول سال (و به استناد آمار هر سه سال یک بار)، به مشهد مقدس مشرف می شوند - بنابراین، ارتقای شاخص «دیپلماسی عمومی» (حاکمیتی) و همچنین «دیپلماسی شهری» ، تلاش و همت مضاعف «استانداری خراسان رضوی» و «شهرداری مشهد» را می طلبد! آقای استاندار، آقای شهردار... همچنان منتظر اعلام و ابلاغ سیاست گذاری های شتاب بخش تان در این حوزه به دستگاه های اجرایی استان و شهر هستیم!

در کلان شهری که سالانه قریب به «سی میلیون زائر داخلی» و «سه میلیون زائر خارجی» تردد می کنند، وضعیت «دیپلماسی نمایشگاهی» ما، اصلاً زیبنده ی دومین کلان شهر ایران و قطب صنایع مولد کشور نیست! مگر نه این که بیش از شش هزار واحد صنعتی و تولیدی در استان داریم؟! چرا نمایشگاه های به ظاهر بین المللی ما با 120 شرکت ایرانی و فقط دو سه نماینده از کشورهای خارجی برگزار می شود؟! یعنی ما قدرت جذب همسایگان شرقی خود را نیز نداریم؟!

رسالت های «دفتر نمایندگی شمال و شرق وزارت امور خارجه در مشهد» در راستای گسترش مناسبات و روابط خارجی این کلان شهر مذهبی با جهان پیرامون در قالب «دیپلماسی سیاسی»تعهد و رسالت بزرگی است که این دفتر تاکنون به خوبی از عهده ی آن بر آمده است. همچنین توسعه ی شمار کشورهایی که می توان به گردشگر آنان در گیت فرودگاه بین المللی مشهد، مستقیماً ویزای توریستی داد، مورد تمناست! مضافاً تشویق و ترغیب هفت الی هشت سرکنسولگری کشورهای خارجی و نیز دفاتر نمایندگی های سازمان های بین المللی مستقر در مشهد به جضوری پررنگ تر در عرصه های اجتماعی مانند مشارکت در یک سری برنامه های فرهنگی، هنری و در کل مردمی شهر، اقدام شایسته ای است که در حال حاضر، تنها از سرکنسولگری جمهوری پاکستان و نیز جمهوری اسلامی افغانستان، این حضور فعالانه، محبت آمیز، مسئولیت پذیر و مشارکت جویانه را شاهد هستیم!