اندیشکده بین المللی فرهیخت 
  دیده بان توسعه روابط خارجی مشهد 
  درگاه مطالعات راهبردی رویکرد بین المللی شهر 
  www.farhikhtt.ir  

برترین های دیپلماسی ...

اهدای ده قلب طلایی در
آیین اختتامیه دومین کنگره بین المللی
«پزشکان قلب ایران و اروپا»
متشکل از پانصد تن از متخصصان داخلی و خارجی
مشهد - 14 تا 17 آذر 97 - بیمارستان رضوی

یکشنبه 13 آبان 1397 | بیش از یک میلیون متر مربع، زیربنای کل حرم رضوی است! رواق بسیار زیبا و تازه احداث دارالحجه هم با 7 هزار متر مربع مساحت، واقع در طبقه ی منهای یک، به دلیل نزدیکی به سرداب مقدس، بسیار مورد علاقه زوار داخلی و خارجی... | به قلم «عبدالرضا زرگری»

دوشنبه 16 مهر 1397 | نقدی بر یک خبر، هشتم مهرماه جاری، خبری بس عجیب و باورنکردنی، هرچند تیتر خبری چند رسانه شد، اما در هیاهوی افزایش افسارگسیخته ی ارز شوم - دلار سیاه - و الحاق کشور به کنوانسیون مبارزه با پولشویی و تأمین مالی ... | به قلم «عبدالرضا زرگری

چهارشنبه 11 مهر 1397 | عدم رعایت مطلوب اصول تشریفات روابط دیپلماتیک در دیدارهای مدیران دستگاه های اجرایی شهر و استان با مقامات عالی رتبه سیاسی و اجتماعی کشورها بویژه با سفرا و دیپلمات های ارشد سفارتخانه های خارجی ...| به قلم «عبدالرضا زرگری

دوشنبه 12 شهریور 1397 | چرا متولیان گردشگری استان به طور مطلق می گویند سرمایه گذاری در حوزه تأسیسات گردشگری اشباع شده؟! در حالی که باید بگویند فقط در لایه میانی یعنی هتل های 4 و 5 ستاره اشباع شدیم، اما در لایه بالا یعنی ...| به قلم «عبدالرضا زرگری

دیپلماسی شهری / نشست شهردار منتخب و اعضای شورای شهر با سفرا و فعالان اقتصادی افغانستان، پاکستان، قزاقستان، گرجستان، تاجیکستان، ترکیه و نماینده آیسسکو در مشهد + گزارش تصویری

محمد رضا کلایی شهردار منتخب مشهد در نشست با جمعی از سفرا و فعالان اقتصادی خارجی؛ نقشه راه و زمینه های سرمایه گذاری اقتصادی در مشهد ظرف دو هفته تدوین شود/ پیشنهاد می کنم خیابانی در کشورهای سرمایه گذار به نام مشهد یا فردوسی نامگذاری شود. خوشبختانه اکنون در مشهد همه به یک بلوغ در زمینه سرمایه گذاری اقتصادی رسیده و عزم همکاری نیز در این زمینه وجود دارد.... | جمعه 9 آذر 1397

دیپلماسی ...

برگزاری آیین گشایش اولین دوره آموزش کاربردی مبلغان بین‌المللی معارف رضوی در دانشگاه علوم اسلامی رضوی

   |  جمعه 19 مرداد 1397
align=bottom
رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی در مراسم افتتاحیه اولین دوره آموزش کاربردی مبلغان بین‌المللی معارف رضوی: مرکز تخصصی زیارت در مشهد راه‌اندازی می‌شود/توریسم مذهبی با زیارت فرق دارد. حجت‌ الاسلام‌ و المسلمین سید حسن شبیری زنجانی رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی در مراسم افتتاحیه اولین دوره آموزش کاربردی مبلغان بین‌المللی معارف رضوی گفت: توریسم مذهبی با زیارت یکی نیست،....
... نمونه زیارت را در اربعین مشاهده می‌کنید.

وی افزود: در اربعین زائران 70 کیلومتر مسیر نجف تا کربلا را بدون خستگی طی می‌کنند و مجاوران از آنان به‌خوبی پذیرایی می‌کنند. الزامات تبلیغ در خارج از کشور یک شرایط عام دارد و اولین گامش اخلاص در عمل است. بر اساس روایات اگر کسی اخلاص داشت، خداوند 30 حکمت از زبانش جاری می‌کند.

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی با اشاره به این‌که باید خداوند توفیق اخلاص در عمل را به انسان بدهد اظهار کرد: رمز موفقیت پیامبر در تبلیغ این بود که فرمود، بابت تبلیغ پاداشی نمی‌خواهم فقط دوستی و مودت اقربا را خواستارم. اگر عشق به اهل‌بیت داشته و راه آنان را بروید، حتماً به سعادت می‌رسید. وی خاطرنشان کرد: گام دوم تبلیغ در خارج از کشور پشتکار است.

مبلغ باید احکام و معارف دین را بشناسد، دامنه مطالعات خود را گسترش داده و به‌ صرف خواندن فقه و اصول اکتفا نکنید باید از وقت حداکثر استفاده را ببرید.
حجت‌ الاسلام‌ والمسلمین شبیری زنجانی یادآور شد: گام سوم داشتن انضباط و برنامه است، انضباط در کار و این‌ که امروز در چه وضعیتی قرار داریم. چند سفر برای تبلیغ به اروپا رفته‌ام به این نتیجه رسیده‌ایم که باید شکل تبلیغ را تغییر داده و مرکز تخصصی تبلیغ را ایجاد کنیم.

وی در ادامه همچنین به سایر الزامات تبلیغ پرداخت و گفت: زائر حضرت رضا (ع) فقط شیعه دوازده‌امامی نیست، ممکن است اسماعیلی و حنفی باشد. او زائر و ازنظر فقهی باید روی افکار و عقایدش کار شود، حتی ممکن است مسلمان نباشد اما اندیشه و افکار رضوی باید برایش شرح داده شود.

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی سپس با اشاره به برنامه‌های آتی دانشگاه رضوی افزود: آینده دانشگاه رضوی اگر می‌خواهد مغز متفکر آستان قدس رضوی و مرجعیت علمی باشد، باید در تأسیس مراکز تخصصی اهتمام ورزد.

وی اظهار کرد: تبلیغ فقط خطابه و سخنرانی نیست، رابطه دوستی و مودت رابین خودمان و مخاطبان ایجاد کنیم. شما کنار توریست بروید و به‌عنوان تور گرد در کنارش باشید، به شیراز و اصفهان بروید و لازم نیست معمم در کنارش باشید.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شبیری زنجانی تأکید کرد: زبان را تا می‌توانید تقویت کنید، شرط اول تبلیغ مسلط بودن بر زبان است، تکنیک‌های خاص تبلیغی را رعایت کنید و هنر آن را فراگیرید. با برخورد محبت‌آمیز و مودت تابلوی دوستی میان خودمان و مخاطبان ایجاد کنیم.
 
در ادامه این مراسم مهندس سید جواد جعفری معاون بین‌الملل آستان قدس رضوی نیز طی سخنانی گفت: امروز دشمنان از نرم‌افزار و سخت‌افزار برای شبهه افکنی بر نسل جوان استفاده می‌کنند، تبلیغ در دنیا فرق کرده و البته ما برتری تبلیغ چهره به چهره راداریم.

وی افزود: رهنمود رهبر معظم انقلاب اسلامی باید در جامعه به‌درستی عمل شود، مرکز امور بین‌الملل آستان قدس رضوی به‌عنوان یک مرکز جریان ساز و توانمند امروزه می‌تواند در امر تبلیغ به زبان‌های مؤثر دنیا گام‌های اساسی را بردارد.

جعفری خاطرنشان کرد: دوره‌ها مبتنی بر سبک، سیره و معارف رضوی است. حضرت رضا (ع) در مقطعی نگاه بین‌المللی را به جهانیان ارائه کردند. این دوره با همکاری بخش‌ها و مدیریت‌های مختلف آستان قدس رضوی شکل و امیدوارم برکات خود را داشته باشد.

همچنین رضا غلامی نماینده مدیریت زائران غیر ایرانی نیز طی سخنانی گفت: ما در سال بالغ‌بر شش میلیون تشرف زائر غیر ایرانی داریم که حدود یک‌میلیون و 400 هزار زائر خارجی می‌شود. از حدود 120 کشور دنیا در مشهد حضور دارند که یک عرصه بی‌بدیل آن صحن و سرای حضرت رضا (ع) است.

وی افزود: مخاطب عرصه بین‌الملل نگاهش به مجموعه حرم متفاوت نسبت به سایر اعتاب مقدسه است عدم محدودیت‌ها برای تبلیغ زائران خارجی باعث آرامش آنان در حریم ملکوتی شده است. نگاه مبنایی به شخصیت حضرت باعث ایجاد یک پایگاه مناسب و تبلیغ صحیح در عرصه بین‌الملل شده است.

در پایان این مراسم از چند جلد کتاب با عنوان حضرت رضا (ع) به زبان انگلیسی و عربی رونمایی شد.
گزارش از: سرویس فرهنگ خبرگزاری رضوی





آخرین ویرایش: جمعه 19 مرداد 1397
  یادآوری: درج رتبه ای موضوعات و رویدادها و مناسبات بین المللی مشهد از آن سو برای پژوهشگران و علاقه مندان رصد تعاملات روابط خارجی این کلان شهر اهمیت دارد که با کلیک بر روی هر گزینه، تمامی پست هایی که مرتبط با آن موضوع هستند، به ترتیب درج به نمایش در خواهند آمد؛ اما نکته ی مهمتر، نمایش سرفصل ها به ترتیب رتبه و فراوانی هر موضوع، است که خود حکایت از فعال یا نیمه فعال و یا غیرفعال بودن آن حوزه دارد. ضمناً: 1- «دیپلماسی ها» پررنگتر در این بخش متمایز خواهند شد. 2- این اطلاعات، تا تاریخ 27 مهر ماه 1397 به روز شده است!
کل رویدادها و مناسبات: 4.212 اخبار 2.988   بین الملل 2.369   آسیا 2.083   برنامه های بین المللی/داخل و خارج 857   دیپلماسی اقتصادی 643   دیپلماسی زیارت و زائر رضوی 546   دیپلماسی دانشگاهی 545   افتخارات 501   دیپلماسی گردشگری 490   دیپلماسی علمی 400   اروپا 391   دیپلماسی فرهنگی 391   میهمان/میهمانان خارجی 382   جهان اسلام 372   دیپلماسی آموزشی 361   دیپلماسی دینی (مذهبی و قرآنی) 356   آیا می دانید که مشهد... 337   دانشگاه فردوسی مشهد 309   شهرداری مشهد 288   دیپلماسی نمایشگاهی 270   سرمایه گذاری 244   استانداری خراسان رضوی 226   آستان قدس رضوی 207   عراق 205   صادرات و واردات 204   پاکستان 198   تصاویر / گزارش های تصویری 189   هنری 180   استاندار 168   افغانستان 166   دیپلماسی ورزشی 163   دیپلماسی سیاسی 157   دیپلماسی عمومی و شهری 156   دیپلماسی سلامت، پزشکی و بهداشت 155   حمل و نقل هوایی، ریلی و زمینی 146   مشهد 2017 139   آفریقا 137   اجتماعی 130   نمایشگاه بین المللی مشهد 120   سفارت، سفیر، کاردار، رایزن، سرکنسول 118   سرمایه گذاری خارجی 104   پایتخت معنوی ایران 100   فرودگاه بین المللی مشهد 86   آمریکا 84   شهردار مشهد 80   قابل الگوگیری یا استفاده در مشهد 77



عضویت در اندیشکده بین المللی فرهیخت
ارزیابی و رصد رویدادها، مناسبات بین المللی و روابط خارجی شهر
تا 30 مهرماه 97
نمایه فعالان دیپلماسی عمومی و شهری، اقتصادی، سیاسی و رسانه با اولویت «ارتباطات» و با محوریت «اقتصاد شهر»
نمایه فعالان دیپلماسی علم، آموزش و فناوری، با اولویت «آینده پژوهی» و با محوریت «اقتصاد دانش»
نمایه فعالان دیپلماسی فرهنگی و اجتماعی، هنری و نمایشگاهی با اولویت جامعه پویا و با محوریت   «اقتصاد فرهنگ»
نمایه فعالان دیپلماسی زیارت و خدمات گردشگری » با اولویت «تکریم زوار خارجی» و با محوریت «اقتصاد زائر»