بازدید 15 تن از  روزنامه‌نگاران برجسته هندی   از بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی

دیدار  بزرگان طوایف کشور عراق   با حجت الاسلام والمسلمین مروی تولیت آستان قدس رضوی

تقدیر از موکب داران حسینی از  11 کشور جهان   در دومین گردهمایی بین المللی فعالان اربعین حسینی

پیوستن شرکت هواپیمایی  تاجیک ایر   به مسیر جدید پروازی مشهد - دوشنبه


  اندیشکده بین المللی فرهیخت 

  نخستین دیده بان توسعه روابط خارجی مشهد 
  یک دهه   مستندنگار  رویکرد بین المللی شهر 
www.farhikhtt.ir  
رونق تولید

برترین های دیپلماسی

رونمایی از نشان بین المللــی
کرامت امام رضا علیه السلام

در حضور فعالان مذهبی از یازده کشور جهان در
حاشیه برپایی دومین گردهمایی بین المللی فعالان اربعین حسینی ، مشهد

16 تیر 1398 | ورود واژگان لاتین از فرهنگ مغرب زمین به حریم «ادبیات فارسی»، رخداد تازه ای نیست و جای تعجب چندانی ندارد، اما ورود این واژه های نامأنوس به حوزه ی «ادبیات دینی» و اعتقادات و باورهای مذهبی قطعاً شایسته نیست، خاصه اگر این لغات بیگانه ...| به قلم عبدالرضا زرگری

6 تیر 1398 | شهریار آل شیخ، معاون برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی شهرداری در خصوص برگزاری سومین همایش «گفت‌وگوهای انتقال تجربه» در مشهد، در حالی تحقق این آرزو را وعده داد که حتی یک میهمان غیرایرانی به این همایش دعوت نشده! ...| به قلم محمد منصف پور

جمعه 14 خرداد 1398 | امسال، شاهد برپایی چندمین دوره از برپایی نمایشگاه بین المللی گل و گیاه مشهد هستیم که کشور گل و گیاه، ایرانی ترین همسایه یعنی پاکستان و دیگر کشورهای همسایه ی شرقی کشور از جمله افغانستان ... | به قلم عبدالرضا زرگری

| جمعه 30 فروردین 1398 در خبرها آمده بود که 11 و 12 تیرماه 98، بناست «نخستین کنفرانس بین المللی حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه مقام معظم رهبری» با محوریت زوال و افول هژمونی آمریکا با مشارکت آستان قدس رضوی در «تهران و قم»! برگزار شود.| به قلم عبدالرضا زرگری

دیپلماسی

علمی / مقاله: دیپلماسی عمومی؛ بازسازی چهره مثبت کشورها یا پیگیری اهداف سیاسی - امنیتی آنها به قلم فاطمه مرسلی

   |  چهارشنبه 7 آذر 1397
align=bottom
دیپلماسی عمومی در خدمت شورانیدن ملت‏ ها؛ دیپلماسی عمومی به مثابه فرآیند دولتی برای ایجاد ارتباط با مردمان خارجی؛ تلاش برای به وجود آمدن درکی مطلوب از ایده‌آل‌ها و آرمان‌ها، فرهنگ، نهادها و سیاست‌ها و اهداف ملی آن مردم تعریف می‌شود. این سوال پیش می آید که آیا هدف این نوع دیپلماسی تنها بازسازی وجهه‌ی مثبت کشوری در میان مخاطبان است یا اهداف سیاسی-امنیتی هم دارد؟...
در بخش قبلی اشاره شد که در جهان امروز دیپلماسی عمومی و توجه به مردم و نخبگان دیگر کشورها، جایگاه بسیار ممتازی را در راهبردهای سیاسی- امنیتی کشورها پیدا کرده و بخشی از دیپلماسی عمومی در جنگ نرم، از راه ارتباطات آموزشی- فرهنگی و با هدف شناسایی، نخبه پروری و در نهایت ایجاد و استقرار شبکه‌ای کاملاً وابسته در کشور هدف پی‌گیری می‌شود.

 پس از تبیین چیستی جنگ نرم، در این بخش به مفهوم و چیستی "دیپلماسی عمومی" می پردازیم، این امر در فهمِ به کارگیری این تاکتیک علیه ایران(موضوع بخش های بعدی)راهگشا خواهد بود.
 
چیستی دیپلماسی عمومی
 
بسیاری از محققان و صاحب‌نظران عرصه‌ی سیاست بین‌الملل، دولت آمریکا و آژانس اطلاعاتی ایالات متحده[1]را بنیان‌گذار دیپلماسی عمومی در جهان می‌دانند. اصطلاح دیپلماسی عمومی نخستین بار در سال 1965 در آمریکا توسط «ادموند گولیون»[2]؛ رییس مدرسه‌ی حقوق و دیپلماسی فلچر[3]در دانشگاه تافتز[4] به کار گرفته شد و عبارت است از ارتباطات معطوف به منافع ملی یک کشور از راه ارتباط با مردم خارج از مرزهای جغرافیایی. [5]
 
در دهه‌ی 80، مدیران کاخ سفید به منظور مقابله با دولت ساندانیست‌ها در نیکاراگوئه، دفتری را به نام اداره‌ی دیپلماسی عمومی[6]برای آمریکای لاتین و جزایر کارائیب راه اندازی نمودند که از آن زمان، اصطلاح دیپلماسی عمومی نزد افکار جهانیان معمول گردیده است[7].
 
در فرهنگ واژگان روابط بین‌الملل سال 1987وزارت امور خارجه‌ی ایالات متحده، دیپلماسی عمومی این چنین تعریف شده است:
 
«دیپلماسی عمومی به برنامه‌های تحت تکفل دولتی بر می‌گردد که هدف آن‌ها مطلع کردن یا تحت تأثیر قرار دادن افکار عمومی در کشورهای دیگر است و وسایل اصلی آن عبارت‌انداز : «انتشارات، سینما، مبادلات فرهنگی، رادیو و تلویزیون»[8].از این تعریف چنین بر می‌آید که دیپلماسی عمومی یک ارتباط دولت- ملتی به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم می‌باشد که هدف از اجرای آن، تأمین حداکثری منافع ملی[9]در محدوده‌ای فراتر از مرزهای رسمی یک کشور است.
 
در همین راستا آژانس اطلاعاتی ایالات متحده نیز که در حدود بیش از 40 سال به کار دیپلماسی عمومی پرداخته، هدف از آن را این گونه بیان می‌کند:
 
«دیپلماسی عمومی به دنبال تعالی بخشیدن به منافع ملی و امنیت ملی آمریکا از راه ایجاد تفاهم، اطلاع رسانی و تأثیرگذاردن بر مردم کشورهای خارجی به وسیله‌ی پخش مناظرات میان شهروندان آمریکایی، سازمان‌ها و شرکای آن‌ها در خارج می‌باشد.».[10]
 
مفهوم کلی دیپلماسی عمومی برقراری روابط حسنه‌ی دولت‌ها با ملت‌ها به جای روابط بین دولت‌ها و در جهت فتح قلوب و افکار عمومی همه‌ی مردم یا بخش‌های انتخاب شده‌ای از مردم کشورهای هدف، از راه سیاست‌های فرهنگی و اجتماعی است که در جهت تحکیم منافع ملی آن کشور به کار برده می‌شود. از آن‌جا که این نوع از دیپلماسی، یک راهبرد بلندمدت[11]جهت نیل به اهداف حکومتی است، یک کارشناس انگلیسی به نام «مارک لئونارد»[12] نیز می‌گوید:
 
«دیپلماسی عمومی شامل برقراری روابط طولانی مدتی است که محیط سازنده‌ای را برای سیاست‌های حکومت فراهم می‌کنند.».[13]
 
دیپلماسی عمومی فعالیت‌هایی را در زمینه‌های تبادل اطلاعات، آموزش و فرهنگ، با هدف تأثیرگذاری بر دولتی خارجی، از راه تأثیرگذاردن بر شهروندان آن است ملتی تحت تأثیراین دیپلماسی، خواهان هماهنگی دولت با دولت دیگری می‌شود که این گونه در میان مردم و ملت محبوبیت یافته است.
 
هسته‌ی اصلی نظریه‌ی دیپلماسی عمومی، ارتباط هدایت شده با افراد خارجی، به منظور تأثیرگذاشتن بر افکار آن‌ها و سرانجام، تأثیر گذاشتن بر دولت‌های آن‌هاست. درهمین چارچوب، دیپلماسی عمومی فعالیت‌هایی را در زمینه‌های تبادل اطلاعات، آموزش و فرهنگ، با هدف تأثیرگذاری بر دولتی خارجی، از راه تأثیرگذاردن بر شهروندان آن است[14].
 
«مارتین منینگ»،[15]کارشناس ارشد اسناد دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه‌ی آمریکا، تصریح می‌نماید که از نظر سازمانی، دیپلماسی عمومی شامل برنامه‌های مرتبط با انتشار کتاب و تشکیل کتاب‌خانه‌ها، پخش رادیویی و تلویزیونی بین المللی، برنامه‌های تبادلات آموزشی و فرهنگی، آموزش زبان، نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های هنری و اعزام هنرمندان نمایشی و اجرایی به خارج از کشور است.[16]
 
پانزده سال پیش، در اثر «هانس تاچ»، دیپلماسی عمومی به مثابه فرآیند دولتی برای ایجاد ارتباط با مردمان خارجی؛ تلاش برای به وجود آمدن درکی مطلوب از ایده‌آل‌ها و آرمان‌ها، فرهنگ و نهادهای آن و همین طور سیاست‌ها و اهداف ملی برای آن مردم تعریف می‌شود.[17]
 
دیپلماسی عمومی کارکردهای مهمی در جهان سیاست امروز بازی می‌کند. به این معنا که تنها هدف بازسازی وجهه‌ی مثبت کشوری در میان مخاطبان نیست بلکه در برخی از موارد می‌توان حتی با دیپلماسی عمومی و مردمی، ملتی را بر ضد نظام حاکم و دولت خود شورانید و آنان را همراه سیاست‌های کلان و حتی خرد خود کرد. این گونه است که ملتی تحت تأثیر دیپلماسی عمومی، خواهان هماهنگی دولت با دولت دیگری می‌شود که این گونه در میان مردم و ملت محبوبیت یافته است.
 
روش دیپلماسی عمومی به معنای کاربرد ابزارهای بین فرهنگی و ارتباطات بین الملل در سیاست خارجی است و به گونه‌ای فراگیر شامل دیپلماسی فرهنگی و ارتباطی می‌شود. در همین چارچوب تأثیرگذاری بر نگرش‌های عمومی برای شکل‌دهی و اجرای سیاست خارجی از اهداف دیپلماسی عمومی است.
 
در چارچوب اعمال تهدید نرم و یا روش اقدام غیرخشونت آمیز، دیپلماسی عمومی بیش‌تر بر هدف تلطیف افکار و نگرش نخبگان و آحاد مردم یک جامعه نسبت به دولت و کشور به‌کار گیرنده‌ی دیپلماسی عمومی متمرکز است.[18]
 
برای دست یابی به این مهم، دادن بورسیه‌های دانش‌جویی به نخبگان کشورها، ایجاد انجمن‌های فعال دانش‌جویی برای مدیریت دانشگاه‌ها، راه اندازی رسانه‌هایی برای کشورهای هدف و مخاطب با نشان دادن جنبه‌های مثبت کشور و مانند آن، می‌توان یک دیپلماسی عمومی فعالی را پدید آورد.
 
ادامه دارد...
 

پی‌نوشت ها

[1]USIA-United State Intelligence Agency
[2]Admond Gulion
[3]Fletcher School of Law and Diplomacy
[4]Tufts University
[5] . هادیان، ناصر؛ احدی، افسانه (1388)، «جایگاه مفهومی دیپلماسی عمومی»، فصلنامه بین المللی روابط خارجی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، سال اول، شماره سوم، ص90
[6]Office of Public Diplomacy for Latin America and the Caribbean
[7] . درویش، رضاداد (1381)، کتاب آمریکا (6) : ویژه دیپلماسی عمومی در آمریکا، تهران : مؤسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرار معاصر تهران،ص63
[8] .Public Diplomacy Alumni Association, 2008
[9]National Interest
[10] . Public Diplomacy Alumni Association, 2008
[11]Long-term
[12]Mark Leonard
[13] . نای، جوزف (1387)، قدرت نرم : ابزارهای موفقیت در سیاست بین الملل، ترجمه سید محسن روحانی و مهدی ذوالفقاری، تهران : دانشگاه امام صادق (ع)، چاپ دوم،ص194
[14] . گیلبوآ، ایتان (1388)، ارتباطات جهانی و سیاست خارجی. ترجمه حسام الدین آشنا و محمدصادق اسماعیلی، تهران : دانشگاه امام صادق (ع)،ص81-80
[15]Martin Manning
[16] . درویش، پیشین،ص 16
[17] . میلسن، ژان (1388)، دیپلماسی عمومی نوین : کاربرد قدرت نرم در روابط بین الملل، ترجمه رضا کلهر و سید محسن روحانی، تهران : دانشگاه امام صادق (ع) و دبیرخانه همایش عملیات روانی، چاپ دوم،ص54-53
[18] . گروه مطالعاتی امنیت ملی (1388)، تهدید نرم و راهبردهای مقابله، تهران : دانشگاه عالی دفاع ملی،ص117-115
 

*فاطمه مرسلی، محقق و پژوهشگر/  گروه سیاسی اندیشکده برهان 
آخرین ویرایش: چهارشنبه 7 آذر 1397
Share
  یادآوری: درج رتبه  ای موضوعات و رویدادها و مناسبات بین المللی مشهد از آن سو برای پژوهشگران و علاقه مندان رصد تعاملات روابط خارجی این کلان شهر اهمیت دارد که با کلیک بر روی هر گزینه، تمامی پست هایی که مرتبط با آن موضوع هستند، به ترتیب درج به نمایش در خواهند آمد اما نکته ی مهمتر، نمایش  سرفصل ها به ترتیب رتبه و فراوانی هر موضوع، است که خود حکایت از فعال یا نیمه فعال و یا غیرفعال بودن آن حوزه دارد. ضمناً: 1- «دیپلماسی  ها» پررنگتر  در این بخش متمایز شده اند. 2- این اطلاعات، تا تاریخ هشتم تیرماه  1398 به روز شده است!

کل رویدادها و مناسبات:  4.980
  اخبار  3618     بین   الملل  2992     آسیا  2514     مراسم   بین المللی / داخل و خارج  1005     دیپلماسی دانشگاهی  730     دیپلماسی زیارت،   زائر/ امام رضا(ع)   712     دیپلماسی اقتصادی  698     افتخارات   / خبرخوش/ مفاخر  663     جهان   اسلام  648     دیپلماسی گردشگری  602     دیپلماسی علمی  596     میهمان   / میهمانان خارجی  588     اروپا  555     دیپلماسی دینی   (مذهبی و قرآنی)   531     دیپلماسیفرهنگی  508     دیپلماسی آموزشی  506     آیا   می دانید که مشهد/ آمارها  465     دانشگاه   فردوسی مشهد  424     شهرداری   مشهد  363     تصاویر   / گزارش های تصویری  356     آستان   قدس رضوی  352     دیپلماسی نمایشگاهی  303     استانداری   خراسان رضوی  280     عراق  274     سرمایه   گذاری داخلی  255     دیپلماسی شهری  245     پاکستان  243     جلسات،ملاقات،   بازدید، سفر، نمایشگاه/ داخل و خارج  240     دیپلماسی سیاسی  238     دیپلماسی هنری    227     افغانستان  227     دیپلماسی ورزشی  223     صادرات   و واردات  220     دیپلماسی سلامت،   پزشکی و بهداشت  210     دیپلماسی عمومی   (حاکمیتی و ملی)192   استاندار  188     آفریقا  185     دیپلماسی اجتماعی  178     دیپلماسی حمل   و نقل (هوایی، ریلی و زمینی)   161     سفارت،   سفیر، کاردار، رایزن، سرکنسول  161     مشهد   2017  139     ادامه ...
  نتایج رتبه بندی موضوعات:  تا 23 فروردین 98 | تا 9 اسفند 97 | تا 2 آذر 97 | تا 23 آذر 97




اندیشکده بین المللی فرهیخت، دعوت به همکاری می نماید: از سطح اندیشه و پژوهش گرفته که مخاطب آن محققان، نویسندگان، اساتید مجرب دانشگاه، فضلای معظم حوزه، مدیران، کارشناسان و پیش کسوتان در رشته های مختلف، دانشجویان و دانش آموزان و در کل، تمامی دغدغه داران توسعه ی روابط خارجی مشهد با جهان پیرامون هستند، تا سطح اجرایی که شامل فعالان و کاربران ساده وب و علاقه مندان به درج محتوا در وبگاه اینترنتی اندیشکده است. توضیح بیشتر بخش اجرایی آن که، شدیداً نیازمند همکاری افتخاری آن دسته از آقایان و خانم های دلداده و سرسپرده به امام مهربانی ها حضرت امام رضا(ع) هستیم که حاضرند همچون پژوهشگران داخلی و خارجی این اندیشکده، به عشق آن امام همام، در شناسایی و رصد و نیز درج کلیه ی رویدادها و مناسبات بین المللی کلان شهر رضوی از منابع مختلف بویژه در بستر اینترنت به ما کمک کرده و حتی از طریق نصب یک اپلیکیشن ساده در گوشی همراه یا تبلت خود، نسبت به درج محتوا در وبگاه اقدام نمایند. بدیهی است در صورت تمایل نویسنده یا تهیه کننده مطالب، نام وی به عنوان ارسال کننده در کلیه ی پست های منتشره به نمایش در خواهد آمد. برای ارتباط گیری با مدیر تارنما، از طریق سیستم پاسخگویی آنلاین می توانید اقدام فرمایید. مأجور باشید


عضویت در اندیشکده بین المللی فرهیخت
ارزیابی، رصد و پایش رویدادها، مناسبات بین المللی و روابط خارجی شهر امام مهربانی ها تا
8 تیرماه 98
نمایه فعالان دیپلماسی علم، آموزش و فناوری، با اولویت «آینده پژوهی» و با محوریت «اقتصاد دانش»
نمایه فعالان دیپلماسی عمومی و شهری، اقتصادی، سیاسی، رسانه و ورزش با اولویت «ارتباطات» و با محوریت «اقتصاد شهر»
نمایه فعالان دیپلماسی فرهنگی و اجتماعی، هنری و نمایشگاهی با اولویت جامعه پویا و با محوریت   «اقتصاد فرهنگ»
نمایه فعالان دیپلماسی زیارت و خدمات گردشگری » با اولویت «تکریم زوار خارجی» و با محوریت «اقتصاد زائر»